Sunday, January 18, 2015

[Novel] : Usah Lepaskan Bab11.

Assalamualaikum.







"...Biar hilang cinta, jangan hilang hati. Cinta itu mampu disemai namun hati tidak mampu diganti..."









Bab 11
“LEPAS!” Suaranya tenggelam timbul di kerongkong. Jari-jari kasar itu merentangi mulutnya. Jerit pekiknya sekadar melepasi ruang-ruang kecil di celah jari lelaki berjambang nipis itu.
            “Tolong lepaskan aku,” rayunya.
            Lelaki berjambang nipis itu tersenyum menyeringai. Bibir didekatkan ke telinga Rozita. Hampir bersentuhan.
            “Kau perlu langsaikan semua hutang lelaki tu,” bisiknya.
            Rozita telan liur. Tubuh sasa lelaki berjambang nipis itu ditolak-tolak agak menjauhi dirinya. Hembusan nafas lelaki itu terasa menampar pipi. Rozita pejam mata.
            “Dia yang berhutang dengan kau.”
            “Tapi kau isteri dia.” Lelaki itu tertawa pula. Pelukan bertambah erat. Rontaan Rozita tidak memberi sebarang kesan. Malah lelaki itu seperti seronok melayani rontaan kasar Rozita hendak lepaskan diri. Dia sukakan ketakutan yang memacu seluruh jiwa raga wanita itu ketika ini.
            Rozita tahan airmata daripada gugur. Sekarang ini dia cukup takut. Takut lelaki berjambang nipis ini mengapa-apakan dirinya. Depan mata sudah terlayar wajah Adlan Hakim- anak lelaki satu-satunya yang dia miliki.
            Seluruh tubuhnya menggigil saat terpandangkan sebilah pisau lipat berada dalam pegangan lelaki itu. Hujung mata pisau itu kelihatan tajam berkilat. Melihat kegugupan Rozita secara mendadak, lelaki itu kembali tersenyum lebar. Mata pisau dileret ke batang leher wanita itu.
            “Apa kau nak hah?” Rozita membentak kasar. Ketakutan dan perasaan gentar segera dibungkus dalam lontaran suara kasarnya tadi.
            Mata pisau masih bermain di kulit lehernya.
            “Kau tak pekak, kan? Kan aku dah beritahu kau tadi yang kau kena langsaikan semua hutang laki kau tu.” Lelaki berjambang nipis itu bersuara perlahan namun sudah cukup untuk menggegarkan tembok keberanian yang cuba dibina Rozita.
            “Aku nak langsai hutang tu dengan apa? Batu?” herdik Rozita dengan berani.
            Lelaki berjambang nipis itu ketawa terdekah-dekah. Leret mata pisau itu kian menjauh dari batang leher Rozita.
            “Laki kau ada beritahu aku sesuatu.” Lelaki itu berjeda seketika. Atas bawah dia perhati tubuh Rozita yang disarungi kurung longgar warna merah gelap. Kemudian ulas bibirnya yang berbirat itu kembali bergerak-gerak melontar suara, disertai herot mulutnya yang mempamer senyum sinis.
            Membuntang mata Rozita. Dia menggeleng laju. Dan ketika itu dia mengambil keputusan untuk lari. Tetapi bukan mudah untuknya melepaskan diri daripada lelaki tersebut. Dengan mudah sekali, lelaki itu kembali mencekup dia dalam rangkulan yang cukup kemas.
            Dia lemas.

“ABANG!”
            Rozita tersentak. Berderai lamunannya sebentar tadi. Dia pandang kanan kiri. Dengung suara lantang itu membingit anak telinga. Kepala menjenguk ke luar tingkap. Kelihatan Haili Sofea sedang berusaha merampas sesuatu dari pegangan tangan Adlan. 
            “Pulanglah balik buku Elly tu, Abang Edi!” Terloncat-loncat anak dara sunti itu.
            Adlan enggan memulangkan sebuah buku berhias batu permata warna-warni di pemukaan depan dan belakang. Tertera nama pemiliknya di atas buku berkenaan. Tulisan tangan itu meliuk-liuk cantik.
            “Diari?” Adlan meneka.
            Haili Sofea geleng kepala.
            Menyeringai senyuman Adlan.
            “Jahatlah abang ni!” gerutu Haili Sofea sebaik buku itu dikembalikan kepadanya. Terus meluru masuk ke dalam rumah. Sempat menjuih bibir tanda marah. Adlan menyimpul senyum.
            Hujung bibir Rozita melorek senyum hambar. Adlan diperhati dari kejauhan. Sedikit demi sedikit, sarat rindu dalam hati kian mengendur. Biar pada dasarnya dia hendak mendakap erat tubuh tinggi lampai itu namun dia sedar siapa dirinya di mata Adlan. Benci Adlan kepadanya tidak pernah surut.
            “Ita,” panggil Ku Embok.
            Rozita menoleh. Wanita lanjut usia itu ditatap dengan pandangan yang redup menabiri sepasang mata miliknya.
            “Kenapa intai dari jauh? Turunlah bawah jumpa dia.” Ku Embok mengelus lengan Rozita.
            Rozita sengaja mendiamkan diri. Melanjut tujahan mata terus ke arah Adlan.
            “Bukan selalu Adlan datang sini. Ita tak rindu dia?” Giat Ku Embok menyucuk ulu jantung wanita yang kaku di sebelahnya.
            “Adlan tu anggap saya ni macam musuh dia, mak,” sahut Rozita. Lemah.
            “Jangan cakap macam tu.”
            Helaan nafas panjang melepasi rengkungan. “Saya tahu apa yang ada dalam hati dia. Dia benci saya sebab saya tinggalkan Badrul dan berkahwin dengan arwah Abang Saufi. Bagi dia, sayalah pemusnah keluarga kami.”
            “Saya sedar, kebencian Adlan terhadap Abang Saufi berpunca dari saya,” lanjutnya lagi.
            “Dia tak membenci emak. Tak membenci Elly.”
            “Tapi dia benci saya dan Abang Saufi, mak.”
            Tergeleng-geleng kepala Ku Embok menafikan butir bicara Rozita tadi.
            “Bukan sehari dua saya kenal dia. Dia anak saya,” tuntas Rozita lagi. Seolah memahami bahasa tubuh ibu mentuanya itu.
            “Cuba Ita cerita dekat dia kenapa Ita tinggalkan Badrul dulu. Ini... Ita diamkan aje. Sampai bila-bila pun Adlan tak akan tahu.”
            “Entahlah mak.” Jeda seketika. “Saya tak sanggup nak pisahkan dia dengan kenangan bersama arwah Badrul tu,” lanjutnya.
            “Habis tu, Ita sanggup dibenci anak sendiri seumur hidup Ita?”
            Rozita mengangkat anak mata ke atas langit. Gumpalan awan putih berarak perlahan menabiri sinar mentari yang terik mengatapi daratan bumi.
            Pertanyaan Ku Embok dibiar bergantungan tanpa jawapan.
            Ku Embok menepuk perlahan bahu Rozita. Dia berkata, “Mak turun bawah dulu. Nanti Ita turun sekali ya. Hujung minggu macam ni, elok duduk berehat satu keluarga.”
            Angguk tidak. Geleng pun tidak.
            Lambat-lambat Ku Embok mengheret langkah keluar dari ruang kamar tidur menantunya. Sebelum melepasi ambang pintu, sekali lagi Ku Embok berpaling ke belakang. Menantunya setia berdiri di situ.
            Rozita kembali mencari kelibat Adlan di halaman rumah. Lelaki itu sedang duduk di kerusi kayu yang terletak berhampiran kolam air terjun mini di sebelah pohon renek berdaun jarang. Lama dia merenungi Adlan sehingga akhirnya titipan renungan itu berbalas. Mereka saling berpandangan dalam skala jarak yang agak jauh.
            Dingin.
            Dia merasai kedinginan itu dari sinar mata Adlan.

SUASANA ruang makan ketika itu terlalu sunyi. Sehinggakan bunyi berdeting sudu dan garfu saling berlaga dengan pinggan pun mampu mencapai pendengaran. Masing-masing kunci mulut. Hanya sesekali terdengar suara Ku Embok memecah kesunyian,  bercakap kepada Adlan dan Haili Sofea supaya menambah nasi dan lauk-pauk ke dalam pinggan masing-masing. Setelah itu, persekitaran kembali membeku.
            “Abang...” Haili Sofea mencapai sudu di dalam pinggan bentuk segi empat yang berisi lauk udang tumis bersama kacang boncis. Lauk itu disudu sedikit lalu diletak ke dalam pinggan Adlan.
            “Ini lauk kegemaran abang, kan?” Haili Sofea mengoles senyum kecil.
            “Mummy yang masak tu,” katanya lagi.
            “Special untuk abang.” Waktu itu, Haili Sofea mencari wajah neneknya. Mereka sembunyi senyum bersama. Spontan, Ku Embok kenyit mata kirinya. Haili Sofea tekup mulut. Gelihati melihat reaksi itu.
            “Kenapa?” Tumpuan Rozita terarah penuh kepada Haili Sofea.
            Haili Sofea pantas menggeleng kepala. Gumpalan jari-jarinya menyumbat nasi ke dalam mulut, lantas dikunyah perlahan.
            “Edi, cuba tolong ambilkan lauk ikan tu untuk mummy Edi. Dari tadi nenek tengok mummy Edi tu makan nasi tak ada lauk.” Giliran Ku Embok menjalankan misi sulitnya yang dijayakan bersama Haili Sofea.
            Adlan mengerling pinggan putih depan mata. Ikan talapia merah masak tiga rasa tersadai elok di situ. Separuh dari bahagian ikan tersebut tinggal sisa yang menampakkan tulang-tulangnya. Kemudian lirik mata menyoroti Rozita yang duduk bertentangan dengannya, sebelum menelah roman wajah Ku Embok di kiri wanita itu.
            Barangkali Ku Embok berfikir dia tidak mampu membaca setiap ulah wanita separuh usia itu dan Haili Sofea. Menyedari diri sedang diperhatikan, Adlan lekas mencarik sedikit isi ikan itu dengan menggunakan garfu. Kemudian isi ikan itu diletak di hujung pinggan Rozita. Tiada ucapan terima kasih sebagai balasan. Rozita tekun menghadap rezeki mereka tengahari itu tanpa mempedulikan pandangan yang tersorot ke arahnya.
            Ku Embok memberi isyarat kepada Haili Sofea, mengajak cucunya segera angkat punggung dari ruang itu. Haili Sofea angguk tanda faham. Laju mengekor langkah Ku Embok ke dapur bersama pinggan dan gelas kotor di tangan. Setelah itu, kedua-duanya mengintai dari balik dinding pemisah antara ruang dapur dan ruang makan. Menujah anak mata memerhati dua beranak yang masih sepi tanpa sebarang perbualan pun.
            Haili Sofea pandang Ku Embok. Ralit sungguh neneknya mencuri lihat ke depan sana.
            “Nek, mummy dengan Abang Edi tu ada simpan emas ke dalam mulut?” soal Haili Sofea.
            Bejat seketika sorotan mata Ku Embok. Lekas mencari wajah Haili Sofea. Gadis sunti itu tersenyum-senyum tahan tawa.
            “Sebab ada emaslah masing-masing senyap aje. Takut emas tergolek keluar,” sahut Ku Embok. Menokok tambah jenaka itu. Mengekek Haili Sofea ketawa.
            “Dari kecil sampai besar, Elly rasa Elly tak pernah nampak mummy dan abang duduk berdua, berborak-borak. Bergurau senda jauh sekali. Kalau pun duduk berdua, jadi macam itulah. Nenek perasan tak?” Terjuih-juih bibir Haili Sofea menunjuk ke arah Rozita dan Adlan.
            “Macam orang asing pun ada juga,” gumam Haili Sofea lagi.
            Ku Embok sekadar pasang telinga. Tidak berniat menyampuk barang sepatah dua. Andai Haili Sofea mampu menerobos ke dalam dunia dingin antara Rozita dan Adlan, dia apatah lagi.

TULANG-TULANG ikan dan sisa lebihan makanan ditolak ke pinggir pinggan. Sudu dan garfu diletak elok secara terbalik. Gelas kaca panjang bercorak bunga-bunga kecil berwarna-warni itu dipegang erat. Kemudian dibawa mencecah hujung bibir. Dia meneguk air kosong itu perlahan-lahan. Sambil itu mencuri pandang roman wanita yang duduk bertentangan dengannya.
            “How was your life?” Pelantun suara itu melorong mata tepat ke hadapan.
            Adlan menjongket kening. “Just fine,” jawabnya.
            Terangguk-angguk kepala Rozita. Ligat tangannya mengemas pinggan-pinggan atas meja. Disusun secara bertindih. Sisa-sisa makanan dimasukkan ke dalam satu bekas plastik.
            Sengaja menyibukkan diri begitu bagi mengelak kejanggalan yang jelas terasa membayangi mereka berdua.
            Rozita tersandar di kerusi sebaik bayang tubuh tinggi lampai Adlan hilang dari penglihatan.
Jurang itu semakin melebar. Dia ingin berlari mendakap Adlan semula namun ada satu kuasa yang menolak dia jauh dari lelaki itu. Hubungan mereka kian mendingin sekembalinya Adlan dari luar negara. Sedingin daratan ais di kutub utara dan selatan. Barangkali lebih teruk dari itu.
Rozita elus dada. Inilah perbualan pertama setelah berlakunya perbalahan kecil antara mereka di rumah Adlan beberapa minggu yang lalu.
Adlan mensabit dia sebagai seorang penipu.

DUA belah pintu pagar itu dibuka luas. Dia beransur ke kereta semula. Saat menunduk tubuh, menjenguk kepala ke dalam kereta berkenaan, sebuah beg kertas menggamit pandangan. Bekalan yang ditapau oleh nenek kepadanya itu berisi nasi dan lauk-pauk tadi. Kata Ku Embok, Rozita yang memesan supaya memberi bungkusan itu kepadanya.
             Beg kertas itu diambil. Mengorak langkah ke rumah sebelah. Kebetulan ketika itu Amiera sedang sibuk mencabut anak rumput yang tumbuh meliar di sekitar dia meletak pasu-pasu bunga.
            “Assalamualaikum.” Adlan memberi salam.
            Amiera bangkit. Dia menoleh. Terkebil-kebil pandang Adlan di luar pagar.
            “Err... ya Encik Adlan?” Tangan ditepuk-tepuk bagi menanggalkan kesan kotoran yang melekat.
            “Come,” panggil Adlan. Melambai ke arah Amiera yang tampak ragu-ragu hendak mendekat.
            “I have something for you,” jelas Adlan.
            ‘Something?’ Amiera garu kepala.
            “Nah.” Adlan mengunjuk beg kertas tersebut.
            Pemberian itu tidak bersambut. Silih berganti pandangan Amiera ke arah beg kertas itu dan Adlan.
            “Ambil,” gesa Adlan bila mana Amiera kekal berdiam diri sambil bola mata itu bergerak-gerak memerhati tangannya.
            “Mmm...” Dahi digaru walau tidak gatal. “Apa yang Encik Adlan bagi tu?” Amiera menjuih bibir.
            “Ambil dan tengok.” Penat tangannya tergantung begitu.
            Akhirnya, beg kertas itu berpindah tangan. Amiera membelek isinya. Memandangkan tupperware itu lutsinar, maka segala isi yang terkandung di dalamnya boleh dilihat secara telus. Sebekas nasi putih. Di dalam tupperware yang satu lagi ada lauk pauk yang tidak dapat dipastikan apakah ia. Macam ikan, Amiera meneka.
            Pandangan dijulang semula menatap Adlan. Ada persoalan yang bersimpul dalam otak. Kali pertama mereka berkongsi lirikan mata pun, unjukan bekas seperti ini juga yang diterima.
            “Don’t worry. Semua makanan tu dijamin selamat. Tak mati pun kalau awak makan kejap lagi. Macam hari tu,” seloroh Adlan tanpa menerbitkan segaris senyuman pun. Pada telahan Amiera, bicara itu seperti sedang memerlinya.
Amiera mengangguk lantas mengucapkan terima kasih.
            Lenggang Adlan diperhati. Lelaki itu hilang ditelan perut Proton Preve. Sekejap belek beg kertas itu, sekejap pandang ke arah kereta yang bergerak perlahan memasuki perkarangan rumah sebelah.
            Kata orang, rezeki jangan ditolak. Bala usah dicari. Tersungging senyum di ulas bibirnya.

“SYURGA seorang anak terletak di bawah telapak kaki ibunya. Adlan, jangan terus-terusan membenci ibu sendiri.”
            Terkumat-kamit mulut Amiera membaca bait-bait ayat yang tertulis sedikit herot di atas sekeping kertas kecil berwarna putih. Nota itu dijumpai melekat di bahagian bawah tupperware berisi nasi putih. Kesan kotoran berminyak kelihatan jelas mencemari sedikit tulisan berdakwat hitam itu.
            Amiera meletak kertas itu di atas lantai, di tepi hamparan sejadah. Dia duduk sambil menongkat dagu. Berulang-ulang kali dia membaca ayat itu.
            ‘Jangan terus-terusan membenci ibu sendiri?’ Amiera garu kepala. Jalinan ayat itu membentuk tanda-tanya dalam diri- persengketaan apa yang wujud di antara Adlan dan ibunya sehinggakan ada titipan nota begini untuk lelaki itu?
            Sedang ralit merenungi nota kecil itu, Amiera sedikit tersentak kala keheningan ruang kamar bingit dengan lagu yang datang dari telefon bimbit kepunyaannya. Dia melompat naik atas katil. Telefon bimbit dicapai. Nama Tasneem mendahului penglihatan.
            “Assalamualaikum ibu,” tuturnya lembut. Ada getar yang memalu dada. Teringat hasrat hati yang disuarakan kedua ibu ayah angkatnya tempoh hari.

            Lima minit berlalu, perbualan itu menjurus kepada retetan hari yang dilalui. Mujur isu penyatuan dia dan Ekmal tidak dibangkitkan. Andai terlepas soalan itu dari corong telefon, dia sendiri tidak tahu jawapan yang bagaimana harus dipersembahkan ke pendengaran Tasneem. Sedang hati masih berbelah-bahagi. Tersepit. Seumpama ditelan mati emak, diluah mati bapak.

Terima kasih kerana baca entri ini. Have a nice day :)

notahujungkaki: Tidur.

No comments: