Sunday, April 24, 2011

Terbelit Lidah Mahu Sebut.

baruakutahukatdunianiadajugaperkataandanjugatempattempatyangmanaejaannyasangatlaapanjang.

pening tak tengok taipan ayat aku kat atas?haha.aku pon pening jugak masa baca satu info ni.panjang bukan main namanya.dah laa panjang,susah pulak nak sebut.naik berbelit-belit lidah aku ni tahu!kat dunia ni ada banyak tempat diberi nama panjang-panjang.yang tersenarai ni adalah yang paling panjang antara yang terpanjang.

letcheckout! -------------------> belajar membelitkan lidah.

TAUMATA­WHAKA­TANGI­HANGA­KOAUAU­O­TAMATEA­TURIPUKAKA ­PIKI­MAUNGA­HORO­NUKU­POKAI­WHENUA­KITANA­TAHU (85 abjad)
-nama satu bukit kat New Zealand.nama ni dalam sebutan suku sakat Mouri kat sana.the name means:the summit of the hill, where Tamatea, who is known as the land eater, slid down, climbed up and swallowed mountains, played on his nose flute to his loved one.


GORSA­FAWDDACH­AIDRAIGODAN­HEDDO­GLEDDOLON­PENRHYN­ AREUR­DRAETH­CEREDIGIO (66 abjad)
-sebuah town kat Wales.the name means: the Mawddach station and its dragon teeth at the Northern Penrhyn Road on the golden beach of Cardigan bay.

LLAN­FAIR­PWLL­GWYN­GYLL­GOGERY­CHWYRN­DROBWLL­LLANTY­ SILIO­GOGO­GOCH (58 abjad)
-sebuah town kat Utara Wales.the name means: St. Mary's Church in the hollow of the white hazel near to the rapid whirlpool of Llantysilio of the red cave.*tersenarai dalam Guinness Book of Record woo!hebat tak hebat xD*

CHAR­GOGAGOG­MAN­CHAR­GOGAGOG­CHAR­BUNA­GUNGAMOG (41 abjad)
-nama lain bagi Lake Webster kat Massachusetts.mungkin nama yang terpanjang kat US.


dah sebut nama-nama tempat kat atas tu?macam mana?terbelit lidah tak?haha.aku dah banyak kali try cuba sebut dengan pronoun,harkat dan segala jadah semata nak sebut nama-nama tu.result?sama aje.haha.makin berbelit.bunyi langsung tak ada.

thanks read this :')

notahujungkaki: macam mana laa mereka ni semua boleh terfikir nak letak nama-nama panjang alam dan lagi susah nak disebut ni.hai..dah lah susah,nak eja satu-satu pon tak keluar bunyi.nasib baik laa dalam subjek-subjek studi ni tak ada memasukkan nama-nama macam ni.kalau tak,bukan setakat berbelit lidah nak sebut,silap-silap urat-urat dalam otak berselirat sana sini pasal nak mengingat.haha xD peace!

12 comments:

Jendela Hati said...

emang sah berbelit lidah nak nyebutnyer...kuikuikui

amny said...

perrhh!!memang bebelit lidah amni nk sebuuttt... wwwuuu T__T

TYNTHA LANA said...

mcm xboleh sebot lngsg je..xsempt nak bebelit pon,hik3

~::KUYA HARIS::~ said...

@jendela hati

hehe :') mmg pon bebelit-belit.

~::KUYA HARIS::~ said...

@amny

berusaha lagi utk menyebut pekataan tesebut.haha XD

~::KUYA HARIS::~ said...

@tyntha lana

hehe ^^ lagi hebat tuh.hehe..belum sebut,dah berpintal lidah,kan kan :')

afiqazizan said...

hah terbelit sampai mcm tu sekali.

awek music said...

giler seram gambar tuh!!! lidah terbelit!!!!eeyh!!!=d

~::KUYA HARIS::~ said...

@afiqazizan

haha XD mahu tak terbelit cam tuh,nak eja sebut punya pasal.

~::KUYA HARIS::~ said...

@awek muzik

tuh eksen aje tuh.haha XD gimik lebih :')

gEe said...

bkn stkat lidah je terbelit, mata pun dh naik juling nk bce. haha

cik Dil said...

ni bkn tbelit, tp lasum xleh nk bace..heee